Międzywarstwa i farba nawierzchniowa

Powłoka międzywarstwy nakładana jest w technologii Dynflow ®. Jest to zaawansowany technicznie, całkowicie automatyczny system do nakładania powłok lakierów wodorozcieńczalnych. Technologia ta dzięki zoptymalizowanym warunkom lakierowania w obrębie linii lakierniczej (wilgotność względna 85-90%, 20 g/m3 H2O/mpowietrza) przyczynia się do pełnego wykorzystania własności lakieru. Efektem jest znakomita jakość powłok uzyskiwana przy bardzo małych stratach materiału lakierowego. 

Technologia Dynflow ® zapewnia zmniejszenie odchyleń strumienia rozpylanego lakieru i zwiększenie jego energii, dzięki czemu krople lakieru docierają do wszystkich załamań profili. Krople lakieru, którego lepkość pozostaje utrzymana prawie na jednakowym poziomie, nie podlegają odparowaniu, a ich masa i objętość praktycznie nie maleje. Wskutek zapewnienia bardzo dobrych własności rozprowadzania lakieru przy jego podwyższonej tiksotropii Dynflow ® eliminuje konieczność wykonywania późniejszych poprawek malarskich i szlifowania. Technologia ta znakomicie nadaje się do lakierowania skomplikowanych elementów z narożami i wrębami, ponieważ nałożona powłoka w tych newralgicznych i bardzo trudnych dostępnych miejscach jest równomierna. 

Lakierowanie nawierzchniowe również odbywa się w zautomatyzowanej formie -wszystko dzięki użyciu aplikacji elektrostatycznej oraz systemu odzysku Prolac. Aplikacja elektrostatyczna jest zasilana wysokim napięciem 100 kV/1 mA. Ładowanie cząsteczek lakieru ładunkiem elektrostatycznym następuje w zbiorniku i przez elektrodę na dyszy pistoletu. Wysoki stopień naładowania elektrostatycznego cząsteczek lakieru (np. 70 kV) radykalnie zmniejsza zjawisko przetrysku. Dodatkowym efektem jest bardzo dobra jakość wykończenia lakierowanych krawędzi elementów. Występujące w tradycyjnym lakierowaniu natryskowym duże straty materiałowe stanowią dodatkowe obciążenia dla środowiska. Dzięki technologii Prolac lakier z przetrysku może być zbierany, filtrowany i wprowadzany do ponownego obiegu bezpośrednio u użytkownika.  Walce obrotowe do zbierania przetrysku znajdują się w kabinie natryskowej pomiędzy lakierowanym elementem a filtrami do wychwytywania mgły polakierniczej. Pistolety natryskowe są ustawione w taki sposób, aby strumień był skierowany w stronę walca. Dzięki temu przetrysk jest zbierany w sposób ciągły na powierzchni walca i uzyskujemy pełen odzysk farby.

Do malowania najbardziej skomplikowanych, nietypowych i najdłuższych elementów wykorzystujemy robota lakierniczego Fanuc sterowanego systemami Reiter. Robot dostosowuje się do danego elementu niezależnie od wymiaru, kształtu czy koloru. Wszystko dzięki skanerom 3D, kamerom i zaawansowanemu oprogramowaniu. Skanery omiatają bryłę elementu laserami, które odbijają się na powierzchni i są rejestrowane przez kamery. Następnie, poprzez interpolację metodą siatki trójkątów, generowany jest model 3D CAD. Oprogramowanie analizuje dany model i w locie generuje program kinematyczny dla robota. Zapewnia to niezwykłą dokładność nakładania poszczególnych warstw lakierów, co przekłada się na idealnie równą powłokę lakierniczą, która znacznie przewyższa obecne standardy rynkowe, gdzie większość producentów maluje okna ręcznie z pistoletu. Zwiększa to istotnie trwałość powłok i tym samym okien i drzwi. Robot potrafi ponadto sam wybierać kolory lakieru, a zmiana zajmuje mu niecałe 2 minuty.

Kompletna automatyzacja procesów lakierniczych wpływa również na wydajność. Cała lakiernia została zaprojektowana w taki sposób, aby żaden z trawersów przewożących okno nigdy się nie zatrzymywał i została zachowana stała prędkość posuwu na poziomie 3 metry na minutę. Całkowita miesięczna wydajność naszej lakierni jest szacowana na 27 000 m2, operując tylko na jednej zmianę. Jest to niesamowitym osiągnięciem biorąc pod uwagę dywersyfikację produkcji.

Warto przy tym wspomnieć, że stosujemy lakiery na bazie wody, które są bezpieczne dla pracowników lakierni, użytkowników finalnych produktów oraz środowiska.